tag:blogger.com,1999:blog-7818177198570137998.post8543146518852640014..comments2024-02-21T12:13:43.964+02:00Comments on Maan ystävien blogi: EU:n ilmastopolitiikan muutoksen tarve - uhkapolulta mahdollisuuksien maailmaanMaan ystäväthttp://www.blogger.com/profile/14966368911610501930noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7818177198570137998.post-23740834332503684012014-03-01T11:08:54.087+02:002014-03-01T11:08:54.087+02:00Mitä tulee liikkumiseen, niin kävely ja polkupyörä...Mitä tulee liikkumiseen, niin kävely ja polkupyöräily ovat energiataloudellisesti ja ympäristöystävällisesti niitä parhaita tapoja. Vasta sitten tulevat energiaa tarvitsevat raitiovaunut ja junat sekä muut julkiset kulkuneuvot. Julkiset eivät oikeasti ole niin taloudellisia verrattuna yksityisautoiluun kun on annettu ymmärtää, koska niiden huolto- ja varaosatarjonnan sekä erilaisten sähköoisen ylläpitämiseen tarvitaan suuria määriä energiaa. <br /><br />Mutta ylivoimaisesti heikoin hyötysuhde ja saastuttavin liikkumismuoto on LENTÄMINEN. On yleisessä tiedossa, nykyisin jopa ympäristökeskuksen tiedossa että JOKA KERTA KUN KÄY EUROOPASSA LENTÄMÄLLÄ, HIILIJALANJÄLKI KAKSINKERTAISTUU !!! Eli, jos et käytä kertaakaan lentokonetta vuodessa, voit elää Suomessa vaikka miten. Voit tehdä sen saman lomamatkan vaikka autolla, ja silti hiilijalanjälkesi on pienempi kuin tekisit matkan lentokoneella. Tämä on asia, jota Suomalaiset eivät halua myöntää, koska kuka olisi se ensimmäinen henklö joka haluaa luopua reissaamisesta ja lomamatkoistaa. Tai kauniista kevätrusketuksestaan? Itse en ole lentänyt vuosiin. Kaikki euroopan matkat on tehty autolla. Ja täytyy todeta, että jos matkan teko on niistä kahdesta vuorokaudesta kiinni, joka autoillessa kuluu, niin silloin on parempi ettei koko reissua tee ollenkaan. Säästyy nekin päästöt ja roposet.<br /><br />Meillä on siis paljon sellaista johon voimme itse vaikuttaa. Rakennusten energiatehokkuus on se kaikkein suurin. Ja pitää huomioida, että jos itse ei tarvitse energiaksi muutettavaa jätettä mutta sitäon tarjolla, niin sitä pitä tarjota sellaiselle joka sitä tarvitsee. Vain näin saamme ostoenergian, päästöt ja ulkomaankaupan tasapainoon. Samalla pääsemme irti energiayhtiöiden ja kansainvälisten pankiirien alati kiristyvästä otteesta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7818177198570137998.post-77100901791008970762014-03-01T11:08:25.392+02:002014-03-01T11:08:25.392+02:00Suomi, joka on ilmaston mallimaa, pääsee erittäin ...Suomi, joka on ilmaston mallimaa, pääsee erittäin helposti näihin tavoitteisiin jos sen asukkailla riittää halukkuutta. Tosin, kaikki on vain meistä itsestämme kiinni.<br /><br />Kun tarkastellaan mitkä osa-alueet meillä täälä pohjolassa eniten kuluttavat energiaa niin eittämättä tulee mieleen lämmitys ja liikkuminen. Meillä on vuodessa seitsemän kuukautta (7kk) sellaista aikaa kun rakenuksiamme lämmitetään. Vaikka talvi onkin nykyisen kaltainen, niin silti, rakennuksia pitää lämmittää. Ja odottakaapas ensi talvea. <br /><br />Kun katsotaan sitä jätemäärää ja laatua joka kuljetetaan joka päivä kaatopaikoille ei voi kuin ihmetellä Suomalaisten tyhmyyttä energiapolitiikassa. Meillä menee kaatopaikoille pahvia, paperia, muoveja, rakennuslevujä, puuta... kaikki energiaksi muutettavaa materiaa jonka valmistamisessa on käyetty tuonti energiaa ja jonka hävittämiseen tarvitaan lisää tuontienergiaa. Mikäli kaatopaikkojen sijaan ihmiset keräisivät tämän ilmaisen energian, olisi Suomen tuontienergia tarve aivan toista luokkaa.<br /><br />Yleisessä tiedossa on että puun ja muovin polttaminen yhdessä antaa suuremman energiamäärän kuin niiden polttaminen erikseen. Tämä johtuu eri materioiden kaasuista jotka yksinään eivät pala. Mutta saadessaan toisiltaan tarvittavia kaasuyhdisteitä, palavat hyvinkin kuumalla, näkymättömällä liekillä. Kun vielä tiedetään että poikkeuksetta kaikki muovijäte voidaan hävittää polttamalla, on meillä yhdiselmä joka säästää sekä luontoa että vähentää Suomen maakohtaisia päästöjä.<br /><br />Jätteitä ei tarvitse kuljettaa kaatopaikoille ajoneuvoilla, joteka kuluttavat kaupunkiajossa 50 litraa/100km. Kun kuljetettava massa pienenee, fysiikan lakien mukaan polttoaineen kulutus pienenee. Kaatopaikoilla jätteen lajitteluun ja käsittelyyn tarvittavan energia määrä pienenee. Vastaavasti, niiden kaasupäästöt (rikki, typpi, hiilidioksidi, monoksidi) vähenevät. Kiinteitöt saadaan paikallisesti lämmiettyä materialla, joka muuten luokiteltaisiin ongelmajätteeksi. Esimerkiksi, lastulevy ja painekyllästetty puu sisältävät ainesosia jotka vastaavat muovin ja puun yhdistelmää. Niiden polttaminen vaatii tarkkuutta jottei tulisijaa vahingoitettaisi. 1/5-osa puun märäästä on sopiva polttomäärä, eikä koskaan kylmään pesään. Vaan sellaiseen, josta on jo noki hävinnyt. Jatkuvalämmitteinen sauna on yksi parhaista. Tai varaamaton takka. Oikeastaan, materiaalien keksiminen ja rakennusten lämmittäminen on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni. Ja pienistä puroista kasvaa suuri joki.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com