Isäsi
auto kiihdyttää ilmastonmuutosta, pihvisi tuhoaa Brasilian
sademetsät, henkkamaukkapaitasi on ommeltu huonoissa oloissa...
Maailma on täynnä epäkohtia, joissa olemme enemmän tai vähemmän
osallisena. Ongelmat voi toki kieltää, jolloin itsellä on ehkä
helpompi olla, mutta tällä menetelmällä ongelmat eivät häviä
mihinkään. Maton alle lakaistuilla ongelmilla on pikemminkin
taipumus vain kasvaa. Oikeastaan, jos ei varsinaisesti asu ihan
tynnyrissä, tiedolta ilmastonmuutoksen tai luonnonvarojen
ylikulutuksen kaltaisista aiheista on mahdotonta täysin välttyä.
Jos
on millään tasolla mukana yhteiskunnassa, ei voi välttyä
ajatukselta, että on myös itse välillisesti tai välittömästi
mukana aiheuttamassa globaaleja ongelmia, muutoksia ja katastrofeja.
Myös lapset ja nuoret altistuvat, tahallisesti tai tahattomasti,
maailman uutisille ja tapahtumille, jotka eivät aina ole helppoja
tai kivoja. Vastuullinen kasvattaja haluaa auttaa lasta ymmärtämään,
mistä uutisoinnissa on kysymys ja ennen kaikkea ohjata tulevaisuuden
aikuisia kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Tällöin joutuu
kuitenkin väistämättä monimutkaisten kysymysten hetteikköön,
jossa vaikea täysin välttyä syyllisyyden tunteilta.
Ongelmien
kieltäminen olisi kasvattajalle helppo vaihtoehto: “Olet vielä
niin nuori, että sinun ei tarvitse välittää asiasta.”, “Tää
meidän auto päästää ilmaan vaan ruusun tuoksua.”, “Älä
kysele!”, “Ei tää koske meitä.”. Mutta ongelmien
lakaiseminen maton alle olisi karhunpalvelus tuleville aikuisille.
Nyt lapsuuttaan ja nuoruuttaan elävät ihmiset kasvavat
globalisoituvaan yhteiskuntaan, jossa on pakko ymmärtää globaaleja
syy-seuraus -suhteita. Lisäksi aikaisempien sukupolvien aiheuttamat,
ilmastonmuutoksen kaltaiset ympäristökatastrofit eivät häviä
minnekään, vaan nykylasten on pakko elää ongelmien kanssa. On
meidän aikuisten tehtävä antaa lapsille ja nuorille työkaluja
ymmärtämiseen.
Toisaalta
pelottelu ja syyllistäminen ei sekään ole kestävä ratkaisu.
Ihmisen mieli yrittää selittää asiat parhain päin, ja
tarvittaessa tosiasiat voi olla helpompi kieltää, jotta oma
oleminen ei käy ylivoimaiseksi. Olen tavannut yllättävän monta
nuorta, joita ilmastonmuutos “ei kiinnosta” tai joille
vaatetehtaiden työntekijöiden työskentelyolosuhteet on “ihan
sama”. Nämä nuoret ovat varmasti ainakin jollakin tasolla
tietoisia maailman ongelmista, mutta on vaikea nähdä, että he
olisivat ensimmäisinä mukana rakentamassa kestävää yhteiskuntaa.
Olisi
siis väärin kääriä lapset pumpuliin ja sanoa, että maailman
ongelmat eivät koske heitä. Toisaalta on yhtä lailla väärin
sälyttää pienille harteille vastuuta, joka ei niille kuulu. Kuinka
nuorten kanssa voi sitten käsitellä globalisoituvan maailman
ilmiöitä, joihin kuuluu usein epäkohtia, ympäristötuhoja ja
suoranaista sortoa? Kuinka rohkaista nuoria ajattelemaan vaikeitakin
asioita ilman musertavaa syyllisyyttää tai ylimielistä kaiken
kieltämistä?
Globaalit
ympäristöongelmat ovat äärimmäisen monimutkaisia ja niiden
ratkaisut ovat aina enemmän tai vähemmän epätäydellisiä.
Kasvattajan olisi tärkeä ohjata lapset ja nuoret näkemään
ongelmien monimutkainen luonne ja valtasuhteet ilmiöiden takana.
Esimerkiksi ilmastonmuutos on länsimaisten teollisuusyhteiskuntien
hiilidioksidipäästöjen syytä. Pääsääntöisesti teollisuusmaat
ovat hyötyneet tilanteesta, ja kehitysmaat kärsineet, vaikka suurin
osa maapallon väestöstä asuukin kehitysmaissa. Kun kehitysmaat
alkavat tavoitella länsimaiden elintasoa, kasvihuonekaasupäästöt
ja siten ilmastonmuutos uhkaavat räjähtää käsiin. Onko
jokaisella kiinalaisella oikeus autoon? Ilmeinen vastaus on, että
maapallo ei kestä Kiinan autoistumista, mutta onko länsimaisella
teollisuusyhteiskunnana kasvatilla, jolla on itsellä auto tai jopa
kaksi, oikeus kieltää kiinalaiselta kulkupeliä? Ja vaikka joku
yksittäinen tunnollinen kansalainen tai jopa kokonainen Tuvalun
kaltainen pieni valtio olisikin halukas leikkaamaan omaa elintasoaan
yhteisen hyvän nimissä, lopulta ne, joilla on eniten valtaa, saavat
päättää, paljonko kasvihuonekaasuja (ja ilmastonmuutoksen
aiheuttamia ongelmia) tuotetaan.
Koko
globaalien ympäristöongelmien vyyhti on äärimmäisen sekava, ja
aikuistenkin on vaikea hahmottaa kaikkia syy-seuraus -suhteita, joten
asioista pitää puhua lapsen ja nuoren ikätason huomioiden.
Tavoitteena on luoda tila, jossa lapsi tai nuori voi pohtia, mitä
mieltä on maailmasta ja tarkastella ilmiöitä omasta ja muiden
näkökulmasta. Tarkoitus ei ole antaa yksinkertaisia toimintaohjeita
tai kulutusvinkkejä, vaan rohkaista nuoria monipuoliseen ja
kriittiseen ajatteluun.
Mutta
minkälaista tällaiseen kriittiseen ajatteluun ohjaava
globaalikasvatus sitten konkreettisesti on? Vastauksia tähän
kysymykseen etsimme Maan ystävien Globaalia ympäristökasvatusta
-hankkeessa. Yksinkertaisia tai helppoja vastauksia ei varmasti ole
luvassa, kun lähdemme työstämään kysymystä opintopiireissä eri
puolilla Suomea syyskuussa. Jos sinua kiinnostaa ottaa asiasta
kansamme selvää, tule mukaan! Lisätietoja nettisivuilta
ja allekirjoittaneelta.
Kirjoittaja
on Maan ystävien Globaalia ympäristökasvatusta -hankkeen
koordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti