maanantai 21. syyskuuta 2015

Tarvitaan kansainvälinen sopimus suojaamaan ihmisoikeudet monikansallisten yritysten toiminnoilta


Ihmisoikeudet ja globaalin talouden veturit, monikansalliset yhtiöt, ovat usein törmäyskurssilla. Kun jättimäiset yhtiöt levittäytyvät eripuolille maapalloa, yksi yleisimpiä ongelmia ihmisarvoisen elämän toteutumisessa, on oikeus maahan ja puhtaaseen juomaveteen. Noin kaksikymmentä valtiota ja eri alojen järjestöt yrittävät nyt YK:n alaisuudessa kehittää ihmisoikeussopimusta, joka keskittyisi ihmisoikeuksien toteutumiseen myös monikansallisessa yritystoiminnassa.

Monikansallisten yhtiöiden toimintamallit vaihtelevat maasta toiseen, mutta yritysten toiminnasta aiheutuvat ihmisoikeusrikkomukset ovat samantyyppisiä. Kun isot yritykset ja korporaatiot aloittavat liiketoiminnan uudella alueella on paikallisten asukkaiden toiveet vaurastumisesta korkealla. Raaka-ainetuotantoon keskittyvissä toiminnassa käy kuitenkin usein niin, että bisneksen sivutuotteena tuleekin maakaappauksia ja ympäristönpilaantumista vaurastumisen sijaan. Jättimäisten korporaatiot tallovat helposti erityisesti paikallisten viljelijöiden oikeudet jalkoihinsa ja kaappaavat viljelymaita itselleen. Maakaappauksissa  käytetään usein vielä hyväkseen korruptoituneita paikallisia viranomaisia.

Kaivosten sekä teollisten plantaasien läheisyydessä taas ympäristön lähivedet saattavat pilaantua käytettyjen kasvintorjunta-aineiden ja kaivosprosesseissa käytettyjen kemikaalien ansiosta. Puhtaasta juomavedestä tulee pulaa ja myös ruuan tuotanto vaikeutuu. Väestö voi alkaa kärsiä saastumisen aiheuttamista oireista ja kun toimeentulo on hankalaa, joutuvat paikalliset lähtemään paremman elämän toivossa lähikaupunkeihin. Kompensaatiota menetetystä maasta tai toimeentulosta paikallisten on hankala saada ja kaupungeissa ongelmat taas kasaantuvat työttömyyteen ja slummien kasvuun.

Monikansallisten suuryritysten tekemät ihmisoikeusloukkaukset jäävät lähes aina rankaisematta, sillä yhtiöitä ei sido mikään laki ja on hankalaa määrittää minkä maan kansallista lakia edes voisi ihmisoikeusrikkomuksissa soveltaa. Usein ne valtiot joissa ihmisoikeuksia eniten rikotaan ovat heikkoja ja korruptoituneita, eivätkä pysty soveltamaan mahdollista kansallista ihmisoikeus- tai ympäristölainsäädäntöä monikansallisia yhtiöitä vastaan. Monikansalliset yhtiöt pääsevät usein myös verotuksessa helpolla, koska yhtiöt keskittävät tuottojen kotiutuksen veroparatiiseihin. Näin yhtiöt maksavat mahdollisimman vähän veroja, välttäen maksamasta juurikaan veroja tuotantomaihin.

Yrityksiä  ja investointeja suojelee monet sopimukset ja räikeimmissä tapauksissa kauppasopimukset nähdään esteenä esimerkiksi ympäristörikoksesta tuomitsemiselle. Monikansallisten yhtiöiden ongelmallinen toiminta on aiheuttanut kauan hankausta edistyneempien teollisuusvaltioiden ja raaka-ainetuotannosta elävien köyhempien valtioiden kesken. Ongelmia on yritetty ratkoa erilaisin vapaaehtoisin säädöksin ja kehittämällä erilaisia alakohtaisia hyviä käytäntömalleja. Nämä mallit eivät kuitenkaan sido yrityksiä ja sanktioiden puuttuessa yritykset ovat halutessaan saaneet jatkaa haitallisia toimintoja.

Euroopan Maan ystävät järjesti 14-16.9 tapaamisen Ranskan Les Goudesissa jossa pohdittiin uuden ihmisoikeussopimuksen sisältöä ja prosessin etenemistä YK:ssa. Osallistuin tapaamiseen Suomen Maan ystävien edustajana. Tapaamisessa tuli esille että ihmisoikeussopimuksen tiellä on runsaasti esteitä kuten monikansallisten yhtiöiden valta teollistuneissa maissa ja YK:n alaisten prosessien monimutkaisuus, joka uhkaa venyttää sopimusprosessia vuosilla ellei vuosikymmenillä.

Toivoa uudelle sopimukselle kuitenkin antaa se että köyhemmät valtiot ovat valmiita ajamaan ihmisoikeussopimusta rikkaiden teollisuusmaiden vastustuksesta huolimatta. Toivoa luo myös se että aiemmin on onnistuttu säätämään kansainvälisiä lakeja esimerkiksi lapsikaupasta. Lisää tietoa sopimusprosessista ja sen tekijöistä löytyy alla olevista linkeistä:

http://www.treatymovement.com

http://business-humanrights.org/en/binding-treaty/un-human-rights-council-sessions

Kirjoittaja: Noora Ojala

2 kommenttia:

  1. Nimeni on McCarthy LAS VEGAS
    PLEASE löytää aikaa Lue tämä huolellisesti.
    Kuten me kaikki tiedämme Intia on YKKÖNEN mitattuna maailman
    MAGIC Joten älä sivuuttaa
    TÄMÄN ....
    Ole varovainen TÄSTÄ, KUKAAN voi auttaa Afrikasta eikä edes ehdottaa MITEN
    VOI saada ex tai rakkautta TAKAISIN, kaikki todisteita useimpien SPELL CASTER alkaen
    Afrikka Tässä ei oteta huomioon, koska kaikki niistä ovat huijaus tarkoitan REAL huijaus
    Ja Afrikasta jossa olin uhri ja sain RIPPED TUHANSIEN
    Dollareina koska olin niin innokas saada vaimoni TERA BACK kun hän jätti minut
    YLI 2years MY 3years poika JERRY, olen hakenut 7 eri
    SPELL CASTER tänne Afrikan tapasin tämän blogin ja KAIKKI turhaan he kaikki KYSY
    SAMA LÄHETÄ Nimesi EX NIMI OSOITE JA KUVA PUHELINNUMERO ETC
    Minkä teinkin yhä uudelleen ja ne kaikki olivat AFRIKASSA, olin
    Niin sekaisin JA Olin aina SICK tämän ongelman vuoksi ja olin niin
    Desperate OVAT TERA takaisin minulle, rakastan häntä niin paljon ja voisi kuolla hänen.
    KUNNES ystäväni kertoi minulle INTIA KIRKKO MAGIC SUURIN SPELL
    Temppeli (church_ofmagic@outlook.com) temppeli MUSTAVALKOINEN (HYVÄ JA
    Paha) Intiassa, ja minä päätimme lähettää sähköpostia temppeliin. SIHTEERI
    Kertoi minulle, että KAIKKI Minun ongelmani on yli, koska olen päätti ottaa yhteyttä INTIA
    APUA, hän kertoi minulle selittämään, mitä tapahtui minun ja EX WIFE
    TERA ja tein, sanoin hänelle KAIKKI tapahtui alusta alkaen. JA HÄN
    Sanoi minulle lapseni mitä juuri selitti minulle NYT ON pieni ongelma
    KÄSITELLÄ Vertaa vakavia ongelmia DOCTORS Intia KIRKKO MAGIC on hoitanut, koska on olemassa yli 3000 lääkärit, professorit ja oikeinkirjoituksen pyörät TYÖSKENTELEMINEN KIRKKO MAGIC, olin niin
    Järkyttynyt ja sanoin itseni MITÄ ongelma voisi olla vakavampia kuin tämä.
    Hän kertoi minulle mitä tarvitsin tehdä niin pian, minulla oli epäilystäkään KOSKA aikaisemman kokemuksen, mutta minä
    Päätti kokeilla JÄLKEEN KIRKKO Magic on Intiassa sijaitseva (Aasia) eikä AFRIKASSA
    (Nigeria ja Etelä-Afrikka) ne voitaisiin REAL ja erilaista. Niin minä annoin heidän
    50% minun luottamusta. TÄMÄ oli kuin taikuutta ja unelma minulle kahden
    PÄIVÄ loitsu ON valettu, TERA beeped puhelimeni noin 9: PM
    Ei voinut nukkua sinä yönä, koska olin todella rakastan TERA ja haluavat hänet takaisin. BY
    7: Seuraavana aamuna hän antoi minulle toisen jääneen puhelun päätin olla
    Soita takaisin AS olin vielä iskun, noin 10: AM Sinä aamuna hän soitti
    JA Otin hän sanoi näemme töiden jälkeen TÄNÄÄN sanoin KYLLÄ SO hän päätyi
    CALL VÄLITTÖMÄSTI pääsin työstä, jota hän soitti minulle ja kertoi minulle oli täytettävä
    HÄNEN, olin vielä iskun katso kun sain siellä minä SAW TERA huutaen
    TEARS koko hänen silmänsä ja SHE sanoi minulle mieheni, minä olen niin pahoillani
    VÄLITTÖMÄSTI I halasi häntä ja suuteli häntä jonka olen MISSED KAIKKI TÄMÄN VUODEN.
    Kiittää ja Intian KIRKKO MAGIC. JOS OLET mies tai nainen käsittelyssä
    TÄMÄ ja olet OHITTAA samanlaisia ​​ongelmia kuin minun tai kokonaan toisenlainen ongelma, ei katkea
    Ota yhteyttä tähän Suuren Temppelin. HÄN ON TODELLA todellakin REAL SPELL CASTER.
    Osa palveluista suoritetuista INTIA KIRKKO MAGIC
    (1) Jos haluat ex takaisin.
    (2) paranna HIV / AID tai liittyvä sairaus
    (3) Haluat edistettävä omassa toimistossa.
    (4) Haluat naiset / miehet juosta jälkeen.
    (5) Jos haluat lapsi.
    (6) Oletko urakoitsijan ja haluat voittaa sopimus
    (7) Haluat sitoa miehesi / vaimo on
    sinun ikuisesti.
    (8) Jos tarvitset apua hengellisesti.
    (9) Miten on huijatuksi ja haluat palauttaa olet menettänyt rahaa.
    (10) Pysäytys Avioero
    (11) vedoten Money Ritual
    (12) Voit tarkistaa, jos online rakastaja on todellinen
    (13) Voit tarkistaa, jos online-laina on todellinen
    (14) erittäin loistava
    (15) Jos etsit hyvää työtä
    (16) Jos olet vanha ja haluavat näyttää nuorille
    (17) Jos haluat olla vapaa uhkia loitsu palvelevat afrikassa
    Ja paljon muuta..
    Sähköposti ... church_ofmagic@outlook.com
    Verkkosivusto: http://churchofmagicindia.simplesite.com/

    VastaaPoista
  2. ʻO kēia kaʻu mea e pili ana i ka hana maikaʻi a Dr Fasoya nāna e kōkua iaʻu, ʻO wau nō ʻo Alberto Grace mai Sepania a ke kala nei i ka kau ʻana iā ia ma ka upena akā e loaʻa iaʻu, ma o kēia ʻoihana punaewele puni honua i lawe mai i kaʻu kāne i haʻalele iaʻu i hala no 3 mau makahiki i hala aku nei, ua hui hope wau i kēia kanaka ma kahi pūnaewele blog i kōkua ʻia e kekahi o nā mea kōkua ke kōkua aku, Ua hāʻawi aku kaʻu kāne i nā hōʻailona āpau e pili ana iā ia akā ua koho wau e noho i ka hōʻole a hōʻole ʻole iā lākou. Ua hana ʻino ʻole ʻo ia iaʻu a ua oki ka hōʻike ʻana mai i ke aloha a me ke aloha i loaʻa iaʻu ke aloha me ia ma ke kumu mua

    Ua wehewehe au i nā mea āpau iā ia a ua haʻi mai ʻo ia iaʻu e pili ana i kahi pahu kōleka āna i lohe ai a hāʻawi maila ʻo ia iaʻu i kahi leka uila e kākau aku ai i ka pahu kōpela e haʻi aku iā ia i koʻu mau pilikia i loko o 2 mau lā, ua hoʻi mai kaʻu kāne iaʻu, ʻo wau wale nō Makemake ʻoe e hoʻomaikaʻi iā ʻoe i kēia kaila mokupuni pono a me kēia, nā haku a pau i ʻōlelo mai iaʻu e hele a hoʻomaikaʻi iā ʻoe, e kaomi, e ʻoluʻolu ʻoe e haʻi aku i ka poʻe e ʻimi nei i kahi hopena i kā lākou pilikia, ke ʻōlelo aku nei au iā ʻoe e kūkākūkā maikaʻi ka mea kime, he ʻoiaʻiʻo nō, he ikaika ia a ʻo nā mea āpau e haʻi aku ai ka mea e hiki mai, no ka mea, ʻo nā mea a pau a ke kāpena i haʻi mai iaʻu e hiki iā ʻoe ke hoʻokaʻa aku iā ia ma kāna: ʻo kāna leka uila a (fayosasolusionhome@gmail.com) a i ʻole ma whatsapp +2348151918774

    VastaaPoista